fredag 10 december 2010

Vackra julprydnader...........och recept

Idag vaknade jag att kraftig halsont och mör i hela kroppen samt jag halkade igår på en isfläck igår och har nu även ett värkande knä. Skulle ha jobbat nu hela helgen men icke att det går nu, så det är väl bara att gilla läget.

Visar vackra julfigurer som jag köpt i våran blomsteraffär här i samhället. Fanns även tidigare en större modell att ha på golvet men de var nu slut. Tycker om dessa grå nyanser.

Har inte bestämt vilken plats de kommer att stå på ännu, får göra det i nästa vecka när man känner sig bättre.
I lyktorna finns det värmeljus som man kan tända.........
Här kommer receptet på rulltårta med saffransfyllning som jag skrev om tidigare och jag har fått frågan om receptet.
Ingredienser:
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 msk pepparkakskrydda

Fyllning:
500 gr Kesella kvarg vanilj
1 påse saffran 0,5 g

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 gr. Rör ihop kvarg och saffran till fyllningen. Lägg bakplåtspapper i en långpanna ca 30x40 cm. Vispa ägg, socker poröst. Blanda potatismjölet, bakpulver och pepparkakskrydda. Rör ner det i smeten. Bred ut smeten i långpannan och grädda genast mitt i ugnen 5-7 min. Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper. Ta bort papperet som kakan gräddats på. Låt kallna. Bred fyllningen över kakan och rulla ihop, förvara i kyl. Skär bitarna före servering.

Lycka till!!!

Jag och min äldsta dotter kommer nu att lägga ner våran Webbutik Aromboden och har därför utförsäljning med 30 % rabatt om någon är intresserad. Känns skönt att vi tagit det beslutet då Theresé jobbar heltid och jag jobbar 130 %  just nu och det sliter både på en själv och familjen.

Tusen tack för era goa kommentarer. Har försökt titta in till er fast ibland tar det flera dagar innan jag hinner, men jag glömmer inte bort er.
Önskar er alla en härlig helg och var rädd om er.

19 kommentarer:

  1. Så söta små tomtebarn dom hittar säkert en bra plats att vara på.
    Tråkigt att Du inte är pigg, Du får ta det lungt och vila i helgen.
    Krya på Dig-kramar Lena

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig jul-rulltårta! Den måste jag nog prova...
    Trist att du både fallit och slagit dig och dessutom har ont i halsen!
    Jag får önska god bättring med bådadera!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Sicket skit att både har ramlat och fått ont i halsen.
    Krya på dig.
    Det receptet på rulltårta måste jag prova för det låter så gott i mina öron.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  4. Vad synd om dej som slagit i knäet. Hoppas det går över snart. Du har ju haft det så jobbigt med dina knän.
    Vilka söta tomtar du köpt. Tycker de är så fina i sina grå kläder.
    Tack för receptet. Jag har kopierat det och sparat nu, så det blir säkert en rulltårta till jul eller nyår.
    Ha det så bra.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Här hittar man alltid ett tips eller två...
    jättesöta tomtar och receptet ska absolut testas! Älskar allt med saffran.

    SvaraRadera
  6. Vilket gulligt tomtepar, och att dom har grå kläder var jättefint. Trist och bli sjuk så här före jul, hoppas du är bättre idag.
    Krya på dig vännen
    Adventskram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Söta tomtar i sin vackra gråa kläder.
    Usch för värk och andra besvär, hoppas det gett sig och du är återställd.
    Smarrigt recept, det tackar jag för och skall pröva.
    Ha en fin tredje advent! /Bea

    SvaraRadera
  8. Hoppas att knäet snart slutar värka!
    Jätte söta små tomtebarn du har köpt dig. Här får det snart inte komma in fler tomtar.
    Tack för receptet på kakan ska nog prova den nu i julbaket.
    Ha en skön söndag!
    kram! Märta

    SvaraRadera
  9. Så fina tomtenissar!

    Receptet är god... ska pröva kanske? ;)

    Jag önskar dig en fin helg!

    kram vännen!

    SvaraRadera
  10. Hallå Britt!

    Så söta de är!!
    Och vad mysigt att man kan tända värmeljus i lyktan!

    Å vilket härligt recept du frestar med :)
    Den rulltårtan vill jag prova!

    Hoppas du kryar på dig!
    kram kram

    SvaraRadera
  11. Hej min fina Britt , hur går det med ditt knä? Hoppas det inte värker för mycke .Så gulligt tomtepar du köpt , rulltårtan ser god ut men jag gillar inte saffran . Ska kika in på eran aromboden ja förstår att ni inte hinner med med heltisjobb o allt annat . Va rädd om dej Kramen //STINA

    SvaraRadera
  12. Nu har det gått ett par dagar med onda halsen, hoppas den äår på bättringsvägen, den rulltårtan verkar alldeles supergod, tråkigt med butiken..men nog ett klokt beslut, vet ju själv när jag jobbade halvtid som lärare och hade dessutom två butiker, det var tufft, ha de, kramen

    SvaraRadera
  13. Det lät inte alls bra med både en värkande hals och dessutom ett knä. Hoppas du kryar på dig.
    Den där saffransrulltårtan såg verkligen god ut, saffran är ju så gott i bakverk.
    De där apotekarflaskorna du undrade över har jag hittat här:
    http://shop.isabellas.dk/?profile=IsabellasShop
    En rolig dansk nätbutik.
    Ha en härlig Lucia!!
    Camilla

    SvaraRadera
  14. Vad trist Britt! Med knäet OCH förkylning. Hoppas du kryat på dej nu över helgen!
    Det var jättefina tomtar, jag säger som du, fint med grå färgen.
    Rulltårtan får jag skriva upp, det såg spännande ut!
    Ha en fin dag o sköt om dej! Kram Cilla

    SvaraRadera
  15. Å så mycket fin jag missat här inne. Det blir så när tiden är knapp. Marknaden blev en succe. Å är du sjuk? inte bra inte roligt. Ja du man är inte förvånad längre över nåt. Avundsjuka är så trist. Att man bara inte kan glädjas åt varandra. Alla skulle ju då behöva ta åt sig för det är väldigt många som göra liknande saker. Jag kan bara skratta åt det här. Hoppas människan mår bra nu för jag mår då bra. Man får uppmärksamhet hihih. Hoppas du mår bättre nu och har haft en fin Lucia. Stor kram och tack för omtanken! PUSS

    SvaraRadera
  16. Nydelige nisser du har kjøpt.
    Ønsker deg god bedring, håper du snart er bra igjen.
    Ta vare på deg selv.
    Stor godbedringsklem Mio

    SvaraRadera
  17. Tomtarna var så söta, fint med den grå färgen. Saffransrulltårtan såg god ur, saffran är ju så gott. Hoppas du kryar på dej nu, och ha en bra dag. Kramar från oss.

    SvaraRadera
  18. Krya på dig nu och vila ordentligt, otur med knäet också!!

    Så söta små tomtar, det är så roligt när man hittar något som man verkligen tycker om:)

    Tack för receptet...älskar saffran:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  19. Hoppas du är bättre nu efter förkylningen! Fast den brukar sitta ett tag.

    Tack för dina varma ord hos mig, Britt! Du är alltid så snäll mot mig 8) Jag blir så glad bara av att tänka på dig... Att du finns i mitt liv!

    Har du kikat in i min butik? Har startad en bloppis ;)

    kramar

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt