fredag 31 juli 2009

Alfta, Orbaden, Rättvik...

Hallo alla goa vänner. Äntligen har jag tagit mig tid till att göra ett inlägg. I måndags var jag till sjukgymnasten och allt var bra, det är bara fortsätta träna. Försökte att trampa på en motionscykel men jag kan fortfarande inte böja knäet så jag kan trampa runt ännu, men det kommer att kunna gå snart. På tisdags morron åkte vi iväg till mina föräldras sommarhus i Alfta,
brukar åka dit en gång per år. På högra sidan ser man Voxnan älven som var så fylld av vatten och forsade på för fullt. Var lite för kallt för att bada.
Gick däremot på marknad som de hade och köpte 2 par väskor för 200,- samt en broderad duk och ett par byxor.

Här kan man se framsidan av mina föräldrars hus i Alfta. Det är inte så stort men det är så mysigt. Ligger på alldeles vid badplatsen på andra sidan vägen.



I den här gäststugan låg vi...här står jag brevid min far.


Här är en liten igelkott som jag räddade undan gräsklipparen. Hittade 3 små ungar som låg på gräsmattan och i slänten. Mamman hittade jag inte, men jag lyfte in dem i krusbärsbusken där de kurade ihop sig och somnade.


På onsdag förmiddag åkte vi vidare till Orbaden vid Vallsta, där hade vi bokat hotell på Orbaden Konferans & SPa. På kvällen var vi och såg konseren Sol, vind & vatten en hyllningskonsert till Ted Gärdestad. Otroligt bra och underbar plats där konseren var. I publiken satt även Teds bror Kenneth Gärdestad samt deras pappa.

Medverkande i denna konsert var bla Janne Schaffer, Jan Johansen, Molly Sandén, Alice Svensson, samt sista killen som jag inte kommer ihåg namnet på.






Otroligt vackert var det när det blev lite mörkt och alla lampor lyste.....




Scenen låg på en flotte ute i vattnet och läktaren var uppbyggd på strandet med ca 2600 platser.







På den här bilden kan man se scenen ute i vattnet.
Sedan på torsdag förmiddag åkte vi vidare mot Rättvik. Mellanlandade på ett jättemysigt café
i Furudal, där de hade inrett caféet med gamla möbler och med olika sortes bord och stolar. På den här bilden kan man se sittplatsen som vi valde när vi tog en fika.


Visst är de fina möblerna.........







Åkte sedan vidare till Rättvik och hamnade bland gamla snygga bilar. Visste inte om att det var
Classic Car Week under denna vecka, men det var bara att njuta av alla dessa fina bilar. Man fick se alla dess slag bilar allt från rishögar som knappt kunde ta sig fram till riktiga pärlor. Man blir nästan nostalgisk när man ser dessa, som är så glänsande och med gnistrande fälgar som man nästan kan spegla sig i. Otroligt mycket folk som sitter och tittar på dessa ekipage som kommer åkande förbi hela tiden. Folk satt t om i rondellerna på stolar och tittade och hade med sig matsäck.






Kom hem i torsdagskväll och idag har vi varit till svärföräldrarna och plockat lite röda vinbär som jag skall göra gelé på. I morgon skall jag till min dotter och fira mitt barnbarn Max som fyllt 3 år medans vi varit borta samt min äldsta dotter Theresé som fyllt 29 år.


Ska nu ta och titta vad ni andra har gjort under dessa dagar jag inte varit uppkopplad och läst bloggarna. Kommer att bli bättre sedan när semestern är över och man får mera tid med bloggande. Ha de så gott så länge så hörs vi snart igen.




12 kommentarer:

  1. Så härligt ni har haft det! Nu hoppas jag att ni får en mysig helg också.
    Kram/Åsa

    SvaraRadera
  2. Ser att du har haft det bra fina bilder
    Jag gillar troll men får nog börja samla på änglar oxå
    ha det bra
    kramiz

    SvaraRadera
  3. Hejsan vännen.Vad mysigt ni har det.Vad roligt att träffa mor och far.Ha en trevlig helg kramizar ~~~~RITA~~~~.

    SvaraRadera
  4. Gott att du känner dig bättre. Där skulle jag velat sitta och lyssna...Vilken häftig scen...Kan ju bara bli bra!!!
    Ha en härlig helg nu...idag köpte jag mer sylt burkar.....så kul,
    Kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Ser att ni haft en skön semester och har sett mycket fint.
    Ha en trevlig helg.
    Kramisar Birgitta

    SvaraRadera
  6. Låter som en fin smester o vadmysigt hus dina föräldar har.kram

    SvaraRadera
  7. Vilken mysig resa ni varit på:-). Tack gulliga du för din beställning hos mig, jag har lagt till magasinet och du har nog fått ett mail där jag skrivit en liten rad till dig i beställningen.
    Kramen till dig - Lisa

    SvaraRadera
  8. HEJ! ÅH så mysigt ni har haft det och vilken tur att du räddade den stackars igelkotten! Ja kan ju förstå att du nu inte kan komma ut i skogen! SNYFT men du får ta igen det nästa år. Jag plockar ju mest för barnen skull så att dom kan få äta och att man kan baka med dom. Ja visst är dom där stövlarna snygga?? ska nog investera i ett par såna! Här är allt som vanligt! inga förändringar hihihii. Vi ska på syrrans kalas idag! Ha en fin dag nu vännen vi hörs mera KRAM

    SvaraRadera
  9. Ja du vännen! DEN finns ju i USA! som vanligt. MEN hittar man en likvärdig väska så kan man ju fixa en sån hhhaha men hjälp av Pia! Allt underbart finns ju i USA så jag tror att vi får åka dit eller vad säger du??? Kram

    SvaraRadera
  10. Hej Britt!Vilka fina bilder du visar,ni verkar haft en fin semester!Gillar bilden högst opp med voxnan som forsar fram och så fint sommarhus era föräldrar har ser så mysigt ut!

    Jättefin bild på din far och dig!Söt liten igelkott..tur att du räddade dom små kottarna!=)

    Härliga bilder från konserten,den skulle jag velat vara med och se på,tycker om Ted Gärdestads sånger,han sjunger så fint!

    Så snygg gammal veteranbild på den sista bilden,lacken glänser så fint!

    Kom hem från min semester i Tisdags,har haft en väldigt fin sommar hos man pappa!

    Ha en underbar dag,
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra bilder! I Voxnan har jag badat många gånger då jag är uppväxt i Alfta. Ha en trevlig kväll!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  12. Ja det är inte lätt,har ju ingen yrkesutbildning direkt så. Har ju jobbat inom bostadsbranchen och företaget har utbildat mig inom det yrket sen har man ju gått datautb igenom NTI skolan som distans så! Hm. Vården vet jag att det finns men med en timanställning och stämpling funkar det inte riktigt! Man får ju inte stämpla upp! Ska imorgon ringa ett ställe som jag fick reda på nu i helgen! Chefen där på oxens gruppboende känner jag ju, har besiktat lägenheterna där då jag jobbade inom bostads sidan! NORDLJUS ringde ju nu och frågade om jag vill börja! JAG VILL JU SÅ IN I NORDEN men jag måste ju ha en fast inkomst till att börja med!!! Varsågod vännen ! ÅH tack,dina fina ord gör mig helt berörd! SNYFT! MEN så synd att du missade klockan! VISST är den fin! hihihi HA en fin kväll nu kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt