onsdag 15 juli 2009

Kryddlandet......


Hej alla underbara vännner, för alla uppmuntrande kommentarer, det värmer gott.
Igår var jag återigen till Ackis en sista gång för efterkontroll efter fredagens besök och provtagningar. Såret har läkt ihop fint nu där det var infekterat, och de nya proverna som jag tog igår var bra, äntligen. Smärtan har nu minskat så nu ska det väl gå åt rätt håll hoppas jag.
Positivt idag är att även solen lyser så härligt på himlen idag, var tvungen att gå ut och ta lite kort på mitt kryddland som har frodas så. Använder dessa kryddor nästan varje dag. Här finns lavendel, citronmeliss, oregano i två sorter, gräslök, rosmarin, salvia, två myntor, persilja och vitlök. Satte ner vitlöksklyftor och nu kan man se de smala stråna som sticker upp är vitlöken. Har aldrig testat det förr, får se om det blir något under.. Sambon är idag ute med dottern och hennes kusin och fiskar, tyckte det var bättre att vara hemma själv idag och bara njuta och göra det som faller mig in idag. Ska i alla fall slutföra sista strykningen av stolarna som inte blev färdigt. Imorgon skall jag till sjukgymnasten och sedan blir det att bara packa och göra klart inför resan på fredag morron. Vi kommer att starta redan vid sjutiden på morron eftersom vi kommer att stanna flera gånger innan vi slutligen är i Göteborg, räknar att vi kanske kommer fram vid tre tiden på em.

Här kan man se lavendeln blomma för fullt, det doftar så härligt när man går förbi....

Här ser man till vänster citronmelissen och gulgröna är oregano, har även en annan sort oregano som är helgrön, helt underbar krydda.....



Den här vackra blålila blomma finns i rabatten som är vid fiskdammen. Har tappat bort lappen med namnet på blomman........men vacker är den


På väggen mot förrådet klättrar denna blålila klematis på spalje, är första året som han blommar så här. Köpte den förra året och fick endast 1 blomma på den då.....











Dessa dahlior växer så det knakar i denna kruka, har varit översållad av blommor hela tiden....






Här kommer ytterligare en tips på nätbutik, och det är butiken Stenuddens gårdsbutik & Bageri, som har den vackra brickan med ängelmotiv med rosor för endast 169,-.
Stenuddens Gårdsbutik och Bageri drivs på en gammal lantgård från 1800-talet, belägen vid vackra Lule Älv, 1,5 mil från städerna Luleå och Boden. Gårdsbutiken är förlagd i ett charmigt äldre gårdshus i Stenudden / Avan samt bageriet i den gamla bagarstugan , nu om och tillbyggd i gammal stil för att kunna användas dagligen. Här finns allt från nybakt bröd till antik kuriosa och gamla möbler såsom nyproducerade ting i gammaldags romantisk lantstil. De har mycket snygga produkter i sin butik.
Nu skall jag ta och göra mig en kopp gott kaffe och sätta mig i en solstol och bara njuta ett tag. Nästa inlägg blir inte förrän tidigast fredag när vi kommit till Göteborg.
Ha de gott så länge och hoppas ni har lika fint väder som jag.










18 kommentarer:

  1. Hejsan vännen vad kul att höra att det äntligen går åt rätt håll .För din del.Vilken fin krydd trädgård du visar.Måste vara skoj att ha.Vad kul att åka till Götet.Ha en mysig dag och njut av kaffet ha det gott kramizar ~~~~RITA~~~~.

    SvaraRadera
  2. Hahhaha jahaa hihih! Jag såg det där på Sib och kunder ju inte låta bli att gå in och kika och hitatde dessa underbara saker. MMMM Love! Hoppas allt är bra med dig??? Vilka blom bilder du visar och kryddlandet WOW! Skönt att såret läkt bra och att det är på väg åt rätt håll!! DÅ kanske vi kan ta och träffas nåt hihihi lite senare eller så. SKULLE VARA super kul att sitta och fika och prata. Ha det bäst vännen! Kram på dig! Christa

    SvaraRadera
  3. brickan är för söt Christa har den oxå
    så mysigt kryddland du har gjort
    hoppas du får mycket gott där

    ja hemstickade strumpor gillar mina barn
    alla tre så deet är lika bra att börja göra dem nu
    ha det bra kramiz

    SvaraRadera
  4. Är hemma igen, sista anhalt var Göteborg, kom därifrån i söndagskväll. Men hu vilken trafik det var. Ta god tid på er nu när ni ger er iväg.
    Med ditt knä behöver du sträcka på benet ofta.
    Skönt att allt nu går åt rätt håll.
    Det är alltid roligt att titta in till dig, så fina bilder du har.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Gott....att det såg bra ut hos doktorn....att Ni kommer iväg på Er tripp...behövs nu kan jag tro....efter allt som varit....
    Idag ska vi iväg på en skördefest...lia...har jag aldrig gjort...ska bli kul...vet inte ens om det heter så...skördefest..
    Berättar mer sen...Ha underbara dagar på Er resa...
    Kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  6. Men vilket fint kryddland du har,och underbart fina bilder på blommorna.
    Skönt att det är bra med knät och trevlig resa.
    kram o ha det så gott
    ninni

    SvaraRadera
  7. Så fina foto på din trädgård. Jag har oregano som blommor nu med lila blommor, vet inte vad jag ska göra med dem.

    Skönt att ditt ben blivit bra.
    Ha en fortsatt bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag glömde önska dig trevlig resa så det gör jag nu.;0)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Affären ligger i Eskilstuna! Visst är det mycket snyggt! OCH det är bara en bråkdel. DU SKULLE kunna fika hos mig då också på samma veva!!!????. Ja vi bor ju inte så långt ifrån så vi ska nog se till att en träff blir av. VAD HAR DU för IDE???? Berätta!!! NU på en gång jag dör av nyfikenhet! ÅH maila mig snarast! hihih Kram Christa

    SvaraRadera
  10. Skönt att det blir bättre o bättre , åh lavendel doftar så gott ska skaffa mej det fjärilar dras väl till dom oxå tror jag . Brickan var ju bara för söt har köpstopp sparar alla pengar till min höstresa Kramelikram /STINA

    SvaraRadera
  11. Det ärså härligt när man kan skörda sina kryddor.

    SvaraRadera
  12. Mysigt med kryddland o gå o dofta mot kvällen när allt är lungn o fred :) kram

    SvaraRadera
  13. hallojsan
    så bra att det gick bra hos farbror doktorn
    så underbara bilder
    kramis

    SvaraRadera
  14. Hej du, det var gôtt att läsa att det har blivit så môôe bättre i knäet. Fina bilder från din trädgård, visst känner en sig rik när en kan gå ut och plocka in kryddgrönt till maten. Kram Katarina.

    SvaraRadera
  15. Vilken mysig och fin blogg du har! Hittade hit via "Märta"- Ängsgård. Lägger till dig på min följarlista :) Vacker trädgård har du också! Kram

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Vad roligt att du känner dej bättre i knäet och att det går framåt. Hoppas ni får det trevligt i Göteborg och på västkusten.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  17. Hoppas ni har det bra på er Göteborgs resa Kramisar/STINA

    SvaraRadera
  18. Härligt att sårläkning och prover går åt rätt håll.
    Vackra blommor du visar...här är det grått och regn.... men det skall väl bli bättre...
    Ha det gott!
    Kraam Maud

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt