torsdag 7 maj 2009

Ilsken..........

Nu har jag äntligen fått brevet fr ortopeden som jag har väntat på, (remissen skrevs 20/3). Där står det att de har mottagit remissen fr husläkaren och att jag kommer att kallas inom 4 mån. Sen står det att om mitt hälsotillstånd förändras så ska jag kontakta husläkaren. Längst ner står det om vårdgarantin, att man skall erbjudas besök/behandling inom 90 dagar. Har nu gått halva tiden redan, så nu är det bara att ta STRID.

Har fått många frågor via mail och bloggen, vad som hänt, vad jag har ont eftersom man kan ibland läsa att jag har värk. Här ska jag kortfattat förklara vad som hänt.

Okt 2005 skadade jag mig i mitt hö knä på jobbet i en vridning (jobbar som usk på ett äldreboende), när jag och en annan personal hjälpte en boende fr rullator till rullstor. Boenden knäade ur och höll på ramla och en reflex av mig så vred jag kroppen utan att flytta benet riktigt. Nu tänker många ARBETSSKADA, ja det trodde jag med, anmälde detta men fick nej eftersom som pliktrogen som man är, så försökte jag återgå till arbetet efter 14 dagar, plockade ut semesterdagar när det blev som värst med värk. Skulle inte ha gjort detta, för detta blev itt fall enl beslutet eftersom jag gått tillbaka till arbete, så tänk detta när ni skadar er i jobbet.
Klargjordes att brosket i hö knä är helt borta och menisken var trasig. Har genomgått 4 operationer och de kan inte göra mer utan att det blir en protesoperation, men de säger att jag skall vänta eftersom jag är så ung för det. Skall plågas ett tag till med värk, de skriver ut värktabletter istället.

I mars 2009 halkade jag och skadade mitt vä knä när vi var ute och gick, låg is under snön. Vä knäet var redan dåligt pga att jag har slitit ner det pga hö skadade knä. Och det är där jag står nu och väntar på tiden på ortopeden. Det som jag kan se som positivt under dessa år är att jag har slutat röka (dec 2005) och gått ner 17 kg i vikt(är bra för att avlastning av knäna).

Vädret spelar stor roll i värken samt hur mycket jag belastar knäna. Jobbade för mycket ute i helgen därför fick jag lida av värken i början av veckan. Det är alltid en avvägning. Det som är tråkigt i detta läge är att jag inte kan sitta på golvet med mina barnbarn och leka. Kommer jag mot förmodan ner på golvet så kommer jag inte upp själv. Kan inte böja knäna eller stå på knäna. Brukar rensa rabatterna böjd, man får testa allt som går.

Usch detta blev ju en sjukhistoria, hoppas ni inte tröttnade på att läsa, men då vet ni när jag beklagar mig när det blir som värst. Ni får gärna maila mig om ni har frågor som ni inte vill ställa via kommentarsrutan. Jag svarar så gott jag kan.

Ska nu ta och äta frukost och sedan åka in till Uppsala en sväng i ett ärende, sedan skall jag ringa och frågasätta väntetiden.

Ha det gott så länge


9 kommentarer:

  1. Hej vännen ! MEN gud Britt vad du har gått igenom! Vadå inte arbetsskada! DET ÄR JU ett solklart fall! GRRRRRRRRRRRR vad arg man kan bli. OCH SKA MAN SOM männsika behöva vänta så länge på att få en tid!!!!! Åh jag säger då det. Det är bara att ta STRIDEN vilket kan vara jobbigt också men jag tror att det hjälper! MAN måste visa att man inte accepterar att få vänta sååå länge! JAG skulle också Strida. Blää för hela sjukvården. STÅ PÅ dig! På dom bara! GE DOM var dom tål! Ha nu en så bra dag du kan! KRAM: Christa

    SvaraRadera
  2. Ja mitt råd är att bara att ringa o tjata.Fråga om du oxå kan få ställa dej på återbudslista om du kan ta dej till läkaren med kort varsel.Men annars är det bara och tjata.man ska inte vara snäll för då kör dom över en bara tjata och vara allmänt besvärlig.Lycka till håller tummen för dej.Ha en skön dag.Kramiz ~~~~~RITA~~~~~~~.

    SvaraRadera
  3. Hej Britt
    Fy vad jobbigt..jag har själv opererat menisk i båda mina knän, och jag håller med, väntetiden är olidlig, man är ju inte sjuk direkt, men man blir ju det till slut av all värk. Kan du inte prata med något annat sjukhus? eller du kanske redan har försökt.
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  4. Hej
    Vad jobbigt för dej att gå och vänta så länge och ha allt krångel med alla myndigheter. Jag håller tummarna för dej, att du inte ska behöva vänta hela sommaren.
    Ha en bra dag nu.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Ja värk i knäna e jätte jobigt det är ju dom som bär o håller upp oss. Hmm jaså det räknades inte som arbetsskada då ja vikka regler , hoppas du snart får komma in men de e ju såna väntetider idag .Kramis /Stina

    SvaraRadera
  6. JAAA det fungerar hihihi. Varsågod, jo ibland kan man behöva få lite uppmuntran. Nej man ska inte ge upp och har du klarat av den resan haha då klarar du allt. Tur att du har en sån fin sambo! MIN man kommer hem idag det stämmer och han är också en så person som ställer upp hur mycket som helst. Ja ska bli skönt att få koppla av och njuta också! hahaha ENVISHET är en bra egenskap hihih. Ha en bra dag nu kram Christa

    SvaraRadera
  7. hej
    hittade hit från christa =) så mycke fint du visar på din blogg...verkligen inspiration!!!!
    jag vet vad du går igenom har nämligen själv samma problem fast jag skadade mitt i en bilolycka. jag ska oxo gå med värk för dom anser jag är för ung för en protesoperation....suck!!
    man skickas hit o dit och får starka smärtsltillande hur jobbigt som helst...hoppas de löser sig för dig snart jag vet hur de är att leva med smärtan....
    ha en skön helg
    kram pia

    SvaraRadera
  8. Hej Igen! Ja jag var inne och skulle beställa tavlan med rosor på men den var SLUT buuuuäääää. SNYFT. MEN ja dom kanske får in mera dom har så fina saker! ahaaa ännu ett paket på väg :-). Ok ha det så bra Kram Christa

    SvaraRadera
  9. Så jobbigt du har det med dina knä. Att det ständigt ska kämpas när man har med sjukvården att göra. Att tjata om sina rättigheter hela tiden tar ju på de krafter man har.

    Min mor fick utslitna knä och händer av sitt jobb och det räknades inte heller som arbetsskada för reglerna hade ändrats just då.

    Jag hoppas det går bra för dig.
    Många kramar

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt