lördag 16 maj 2009

Uppe i ottan.........

Idag blev det tidig morron för mig, vaknade vid 5-tiden, och värken ger sig till känna då går det inte att somna om. Gick upp vid 6, lite tråkigt när de andra ligger och sover så skönt. Hade det varit riktigt sommarväder med sommartemperatur hade man kunnat gått ut och satt sig i en solstol och med en kopp kaffe, men idag svajar träden bra och är molnigt, så det känns inte så inbjudande att gå ut nu så här tidigt på morronen. Hoppas ni har bättre väder än det här. Altanen skulle behövas tvättas av igen, blev gjord för 3 veckor sedan, men nu är den och möblerna fulla med gul pollen, det ligger som ett täcke över allt.
Igår kväll vid 9 tiden tittade en älg igen fram vid diket, men han gick inte in på tomten. Skräcken är att om man ligger ute och solar så kanske men har en älg stående brevid sig och vad gör man då. Kravlig som jag är just nu blir väl liggande kvar där jag ligger, vilken syn det skulle vara. Lite oroligt är det med dessa djur som kommer in, både rådjur och älgar i fall de skulle hamna i våran damm, kan vara svårt för dem att ta sig upp och att även dammduken går sönder. Hitills har de bara framme och tittat på fiskarna och druckit vatten.

Ska idag peta ner krasseblomsfrö som jag har sparat sedan förra sommaren. När krassen har blommat klart så blir det runda små "ärtor" som jag torkar varje år och sätter året därpå. Har gjort så i säkert 5 år och det fungerar lika bra som om jag skulle köpa en påse varje år. Min sambo har nu jordfräst potatislandet några gånger så det är väl daxs att sätta potatisen, funderar om man skulle sätta mandelpotatis i år, den tycker jag är så god. Man skulle kanske välja 3 olika sorter som blir klar olika tider. Vilka potatisfavoriter har ni? Man vill ju har lite potatis som man kan gå och gräva upp varje sommar, jag tycker det hör till, fast det är lite jobb med landet. Nu kurrar magen så det är väl daxs att ta och äta lite frukost. Ha det gott alla goa vänner.






1 kommentar:

  1. Hej Britt,
    var också uppe tidigt men inte av samma anledning som du. Vad skönt att du fått tid hos läkare.
    Vi har ju också mycket älg här- häftigt! Kanske inte lika häftigt att ha dem i trädgården. Kanske trampar sönder el. som du skrev faller i dammen.
    Vi har en solig men kall morgon...hoppas dagen blir varm och skön så vi kan sitta ute och fika!
    Ha en go helg!
    Kram Anne-Lee

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt