måndag 26 april 2010

Renovering av symaskinsbord....

Finns det något underbarare än att vakna upp och det första man ser är att solen strålar så härligt (ja, förutom sin kärlek förstås). Nu har all snö försvunnit förutom några högar vid en rabatt på framsidan. Hoppas att det inte kommer någon mer snö nu. Ska idag ta och rensa rabatten vid våran fiskdamm. Såg igår att julrosen blommar för fullt, är konstigt att det kan blomma så mycket fast snö har legat där som ett vitt täcke.

Var igår till svärföräldrarna en sväng och hälsade på. Sambon höll på att byta ljuslyktor på mustangen som skall ställas på nu inför våren sommaren. Gick en regäl promenad med mina gåstavar och idag känns det som en ångvält har kört över mig. Har en riktig träningsvärk...är konstigt att man tappar muskelstyrkan så fort på 3 månader. Men det är väl bara att bita ihop och fortsätta så går det kanske över.

På kvällen var vi till kyrkan på ett möte....sambons dotter ska åka till Frankrike tillsammans med en del konfirmander och till ett ställe som heter Téze som är ett kloster och där skall de leva under 10 dagar. De åker buss härifrån och ca 30 timmar senare är de framme i Frankrike. De kommer att vara en enorm upplevelse för dessa ungdomar med denna resa.
I helgen tog jag itu med mitt symaskinsbord som blev köpt på blocket i början av mars. Vill ju måla om skivan till vitt men behåller nededelen svart. Fanérskivan var så ful så det var inte bara att spackla om måla om inte. Har tagit bort fáneren med ett stämmjärn och hammare och det gick bra.
Här ser man resultatet nästan färdigt.....är inte mycket kvar. Sedan blir det att spackla med träspackel, slipning och sedan målning. Tar säkert ett par veckor innan de är helt klart, eftersom jag jobbar när jag har ork.... och när man sitter och jobbar så tycker jag att det också tar längre tid.


Köpte i fredags en vit klöverblomma som jag satte i zinkbaljan. Klöverblommorna är en härlig sommarblomma som jag alltid har.


Hittade även ett vackert hjärta som hade små runda glaspärlor och ett glashänge som jag satte ner i blomma......blev en fin prydnad som en liten extra piff..........



Här ser vi mitt barnbarn Måns som är sååå stolt när han får rida för första gången. Han mamma Therése sa åt honom att hålla i manen så han skulle vara lite säkrare om något skulle hända, men han skulle rida riktigt och hålla i tyglarna. Måns kanske blir lite hästtokig som min dotter Therése var som barn. Han kanske får önska sig ridlektioner nu när han fyller 4 år om några veckor.......




Tusen tack för alla fina kommentarer som ni lämnar hos mig.
Önskar er alla en fin vecka.





24 kommentarer:

  1. Så fint renoverings objekt! har också en sån som jag skulle behöva ta tag i men jag tror bestämt att jag gör det ute i stugan när det blir varmare. Ha en fin dag kram

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det roligt att fixa till gamla möbler! För att inte tala om hur miljövänligt det är, att inte hela tiden köpa nytt...
    Jag har just fixat till ett litet vitrinskåp av ett gammalt fult skåp (kolla i min blogg).
    Ska bli spännande att se hur ditt symaskinsbord blir!
    Vilken gullig bild på din dotter och dotterson!
    Ha en bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vad gullig kruka och fin klöverblomma.Gulligt hjärtan.Vad skoj att fixa till gamla möbler.Vilken gullig bild på dotter och dottersonen.Önskar dej en fin dag vännen.Kramar Rita ♥

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt inlägg med Måns och hästar, fin klöverblomma. Är dom lätta att få att överleva?
    Det där symaskins bordet kommer att bli så fint.
    Ja musklerna tappar verkligen ork/kraft fort.Så kämpa lugnt.
    Kramar Marie:)

    SvaraRadera
  5. Hej Britt!
    Symaskinsbordet kommer att bli jättesnyggt som Du jobbar med det.
    Det där blir nog en riktig hästkille det där.
    Snälla Britt, jag lyckas inte få in Dig på min blogglista har försökt flera varianter men inte lyckats. Vad gör jag för fel? Hjälp!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Den symaskinen kommer och bli fin, jättefint med vit skiva. Och klöverblomma var så fint och ha inne i en sån kruka, blev sån vårkänsla över det. Duktig kille som redan rider.
    Ha en fin vårvecka
    Stor kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Tror att symaskinsbordet blir kanon.. Och vad gör det att det tar lite tid, gör det när ork och lust finnes..

    KLart han skall ha ridlektion grabben ;-) När min dotter var i den åldern fanns det ridlekis här i byn, perfekt och lärorikt :-)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Jag håller också på med ett gammalt symaskinsbord. Tyvärr var fanéren skadad för det var så fint att jag velat behålla det i trä annars, nu blir det vitt:)
    Härligt att han får rida, det är ju bland det underbaraste som finns, är såå glad att flickorna mina ärvt det intresset!!! Nu galopperas o hoppas det för fullt:)))
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  9. HEJ! Ja du Britt det kanske är så att man irrar omkring som en yr höna med en massa i skallen hela tiden! Ja det är svårt för jag har alltid haft fler järn i elden, många bollar i luften men man måste nog kanske dra ner på nåt. Just nu känner jag bara att det är så tyst här i bloggens värld, många har övergått till FB och det tycker jag är tråkigt. Många har ju också annat för sig, jobb, trädgårdar mm och nu när solen och våren är här så sitter man ju inte inne, VID datan hahaha. ha det bra vi hörs kram

    SvaraRadera
  10. Symaskins underrede vill jag hitta....vill ha det ute i trädgården....bli rostigt å härligt! Skönt att höra att du är på G igen med gångstavar....klart du känner dig ringrostig och får träningsvärk! Snart stavar du som aldrig förr...kramis Anne-Lee

    SvaraRadera
  11. Hej Britt! Tack för du hälsar på mig. Det gör mig glad! Jag har köpt stegen på Shape när det fanns. Jag har en till och den köpte jag på presentknallen i borås-knalleland! Ha en skön kväll. MVH semlan

    SvaraRadera
  12. Hej! Låter som du har piggnat till ordentligt nu och du har så fina blomsterbilder. Vilken tur för mej att snön på kom på er sida den här gången också. Vi hade jättefint väder när vi körde upp till Östersund i torsdags och hela tiden där och likadant på hemvägen. Lite trafik var det också.
    Glöm inte bort att du behöver vila också.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  13. Åh detta bordet blir säkert så fint när det är färdigt!
    Underbara bilder som alltid här hos dej!
    Önskar dej en fin vecka!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  14. Morning Britt! Tack för att Du tittade in till mig. Det är precis så jag skrivit men det funkar inte, får fråga sonen. Tack i alla fall jag vet ju var jag ska hitta dig.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Så fint bord Britt, kommer säkert att bli kanon när du fixat till det... :o)

    Självklart fixar jag det du mailade om, MEN vad vill du att det ska stå?? Skickar korten idag. Kram så länge

    Måddan

    SvaraRadera
  16. Hej Britt.
    Vad gulligt med ditt barnbarn som rider, fin bild på dem.
    Det finns ett knep att limma faner som bubblat, om man inte vill ta bort den.
    Men har en tunn nål en sån där dom har på sjukhus, som man kapar av spetsen på, sätter lim i sprutan, och sticker in spetsen under faneren, sprutar in lim, sätter tyngder på så simsalabim så blir gammal bubblig faner platt igen.
    Då kan man måla över den.
    Kanske ditt bord var för dåligt.
    Det blev mycket jobb att ta bort faneren, men det blir säkert fint när det är klart.
    Men vilken underbar blid på baljan med din klöverväxt.
    Lyckoklöver hette den här i min barndom, min farmor hade den, men rosa blommor.
    den är jättesöt.
    Ha en fin vecka.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  17. Tänk Britt att jag visste att du skulle gilla denna ros bild. hihi. Nja om man skriver ut dom på klister ark går det ju och sen lackar över den så den blir hållbar. Allt går ju bara man vill! Hoppas du haft en bra dag kram

    SvaraRadera
  18. Hej Britt! Hoppas du tar dig till Madame Nyberg...det finns så mycket fint att handla:O)

    Vilket jobb med bordsskivan, men det kommer att bli jättefint, snyggt att behålla svarta underredet också. Vitklöver har jag aldrig provat mig på men kanske ska försöka, den är verkligen dekorativ!
    En sådan söt liten lintott som sitter på ponnyn, så skoj att få rida för första gången:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  19. Heeij Britt.. tack för dina goa ord..
    Joo, paparazzi yrket varade tyvärr INTE såå länge, men visst hade de varit skoj om de gick.. vilken överraskning de hade fått..hehehe.

    Hostan har jag tyvärr kvar, men nu verkar jag få sova på natten lite iaf..skönt de..de har ju varit de värsta, dagarna pallar man ju me, men att inte få sova är ju hemskt.
    Hur har du det själv då? Bra hoppas jag.

    Visst är de fina klöverblommorna.. de heter VÄPPLING.. å finns i flera olika färger, jag har haft dom i alla färgerna..superfina är de.
    De är inte bara en sommarblomma, det är en gammal blomma som alltid funnits, som du kan ha både inne och ute i rabatten.
    Min svägerska har nog haft sin i 10-15 år, alltid lika fin, jag e såå avis på hennes stora fina väppling.
    Nu är de bäst å göra lite nytta, tror jag.. de vanliga.. vardagliga. Ha en superfin Onsdag..kram på dej. Helén.

    SvaraRadera
  20. Symaskinen blir nog riktigt fin...vilken upplevelse för din sambos dotter att få åka till Frankrike...många berättar om hur fantastiskt det är på denna plats,Teze...
    Ha det bäst!
    Kram Maud

    SvaraRadera
  21. Hej Britt! Ja du vännen gissa om jag varit ledsen jag! Usch så tråkigt sånt här är att man inte kan unna varandra istället för att känna sig utnyttjad och sårad. Typsnitt finns ju till tusen gratis att hämta på nätet även grafik. Jag köper ju mycket grafik också om man kan inte veta vad andra har och inte. Typsnittet jag använder mig utav passar ju också till min stil, därav valet. Ja jag försöker att ha MIN stil och som du skriver, rosor,spets och bling bling. Det är ju det Christa står för, DET ÄR jag i ett nötskal. Jag tycker det är så sorgligt att det blir så här. Skulle man börja anklaga folk till höger och vänster så kan vi lika gärna starta ett världskrig. Alla härmar ju alla i inredning mm. Alla vi som du skriver också, gillar det vita, måla mm härmar väl då varandra? Skulle man då bli arg för att just nu den personen gjort så före mig skulle världen se helt konstigt ut. Inte kul när det blir så här. Ja du jag ska stå på mig men det känns så jobbigt just nu. Inte heller mår man bra av att en nu Fd bloggvän mår dåligt. Jag vill ju ingen illa. jag unnar alla välgång och glädje och gillar bara när det går bra för människor. Vi är väl ändå vänner här, eller ja vi var nu då men en person. Känns bara så kusligt lustigt att vuxna människor beter sig så här. Tack för din kommentar vännen, din omtanke! Det värmer och gör mig lite gladare! :-) Kram

    SvaraRadera
  22. Bordet kommer att bli så fint så..har ju några sådana här hemma...:0) du undrade över vattenhålet, säger man ju ibland om ett ställe där man laddar sina batterier, därav namnet på sommarstället, kramen

    SvaraRadera
  23. Hej söta Britt , ja va solen gör undeverk med oss man blir gladare får mer energi , idag har det vart regn , regn men annars har det vart underbart väder är ju ute det mesta av dagen o grejar nu så jag har fått lite färg faktiskt . Fint symaskinsbordet blir det är så skoj att renovera o greja småsaker Ha det så gott massa kramar //STINA

    SvaraRadera
  24. Hej Britt.
    Vad kul att få se dig på bild, med ansiktet, du är söt och ser väldigt ung ut.
    Du har också en award i min blogg.
    Kram Zara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt