måndag 28 september 2009

Dolda talanger......

Hallojs alla goa vänner. Ja, så var det månadag igen....helgen gick så fort, man hinner nästan inte med. I lördags var det strålande väder....åkte iväg några timmar med mustangen nedcabbad, var inte alls kallt, men det är väl snart slutåkt med den. Har fått lov att ställa bilen för vinterförvaring hos svärföräldrarna. Igår var vi hemma hela dagen, Krister kollade igen bilen som skall på besiktning på onsdag......och då hoppas man att den går igenom några fel.

Skall idag plocka in stolsdynor och börja torka av möblerna som skall in nu för vinterförvaringen.....ställer in dem i lusthuset under vinter. Kanske spar jag ett par stolar i fall det blir fint någon dag framöver. Tycker det är tråkigt när möblerna skall bort, och sommaren är över. Bilden på burken som sitter på väggen i köket ovanför diskbänken är egentligen en skärbräda, men har alltid fått pryda väggen istället. Tycker det är ett fint motiv...en gullig sparrisburk.
Det finns så många duktiga bloggare som gör så fina hantverk......även jag har en dold talang "fniss" eller rättare sagt haft, håller inte på nu. Har gjort mycke olika saker i näver under 89-91 när hag gick på kurs. Har nu tacklat av med åren, blir mest syning, målning o dyl istället. Men här kommer lite bilder på vad jag har gjort, en del har jag framme och använder, en del ligger undanlagt i skåpet.
En lite plunta.......har klätt en flaska med näver....var kul att göra.....står i ett glasskåp....


lite knepig var det att göra hatten...men fick till den efter många om och men......






sockerskålen används och ställs fram när det är någon som vill ha socker.......




teburken står i skåpet.....och har inte används på flera år då vi använder löste......





brödfatet används dagligen.......var lite knepigt att få till kanten eftersom roten som man använder upptill och som man tråklar med är lite stel.......







adventsstjärnan kommer fram varje år.......lyser så fint......







har aldrig haft framme denna lampa....tycker den är ful så den ligger bara i skåpet.....







en liten strut....har haft den framme emellanåt...........









väggkorgen hänger alltid på väggen eller står på hyllan i hallen............










en liten korg som är gjort som brödfaten.......kanten är gjord oxå sydd med rot......












kaffefilter korgen kommer fram emellanåt..........har även en i keramik som jag skiftar med......



Idag skall jag ta och baka en äppelkaka med citron och kardemumma samt bullar som görs bl a av vaniljvisp och fyller med hallonsylt.....visst låter det gott. Recepten lägger jag ut senare.


Tusen tack alla goa vänner för era kommentare, önskar er alla en härlig måndag.


CARPE MOMENTUM




12 kommentarer:

  1. Det var minsann inga dåliga dolda talanger du har. Vad kul att kunna göra en massa saker alldeles själv! Jag är tyvärr inte så bra på sånt där..

    Ha en bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! tack för dina kommentarer har haft lite fullt upp här! Ja det där med att starta eget ska få gro en stund till tror jag! Fick nämligen ett samtal idag som kan förvekliga fler saker! Ska på anställningsintervju igen på fredag här i stan så går det i lås är det många drömmar på en gång som kan bli av! Åh så mycket fint riktigt hantverk du visar! Underbara saker! Ha en fin dag vi hörs mera kram

    SvaraRadera
  3. Hej britt
    Du på onsdag ska jag till tant elwira så då ska jag fråga hur det har gått för henne, om det gick att få hem flera emaljmuggar med ställning,jag återkommer till dig så fort jag vet.
    kramis
    ninni

    SvaraRadera
  4. Jag önskar jag hade din talang för hantverk, det gör ju gott både för kropp och själ.

    Vi har tagit in trädgårdsmöblerna och har bara kvar några plaststolar om det skulle bli soligt någon dag.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Oj du har vekligen dolda talanger .en sån adventstjärna har jag kvar efter min farfar om gjorde saker i näver och ölburkar ;) du vet såna där gungstolar mm .Här har jag alla våra trädgårdsmöbler kvar ännu ,men de står skyddade under tak .Det går säkert bra med bilen Håller tummarna .
    Bakningen låter härligt ,varma bullar och mjölk nu i värmen inomhus för ute öser regnet ner

    Kram Ewa

    SvaraRadera
  6. Hej! En dold talang har kommit fram i ljuset. Vad fina näverarbeten du gjort. Jag har fått 2 sådana adventsstjärnor av en väninna. Här i Finnskogen gjordes mycket näverarbeten förr.
    Ananaspajen låter jättegod. Ska pröva den en dag.
    Ha det så mysigt ikväll.
    Kramis Birgitta

    SvaraRadera
  7. Himmel det där ser inte helt lätt ut...kul att kunna gammalt hantverk....
    Det är många som haft fint i helgen...vi hade höst helg...brrr....
    Nästa helg får vi ta in möblerna....
    Ha en skön tisdag Britt,
    kramiz Anne-Lee

    SvaraRadera
  8. Hej Britt.
    Tack för kommentaren, jag håller med dig om att det är lite vemodigt att ta bort utemöbler.
    Ja nu ser man ju klart och tydligt att du är väldigt hantverksskicklig, vilken precision,
    väldigt bra gjort, och hur sjutton får man in en sån flaska i, ja jag förstår att man liksom binder på den, men ändå.Och den lilla korken,så gulligt.
    Jättefina näverkorgar, ett riktigt hantverk av hög klass.
    Ha en bra vecka nu.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  9. Vilka fina saker du gjort....vilket arbete..jag blir väldigt imponerad... julstjärna i näver ger ett så härligt ljus...
    Jag har inte fått din adress skriver min mail igen ... maud_c@hotmail.com ... ha det gott
    Kram Maud

    SvaraRadera
  10. Hej vännen!!
    Wow.. vilka fina saker du gjort!! Jag höll oxå på med sånt.. för många år sen..fniss...
    Vilket jobb du gjort!!
    Hoppas du mår bra & att du får en toppen Tisdag!
    Kram Tina

    SvaraRadera
  11. så länge sedan jag gick näverkurs
    så roligt
    ha det gott
    kramiz
    tack för dina goa kommentarer hos mig

    SvaraRadera
  12. Hej vännen! Ja att ta det beslutet är ju bra om man bara lyckas nu! Gud vad man gör av med pengar och förstör sin hälsa! Blää. Hoppas nu bara att det går. Tack ja ska bli kul med reportaget, vart helt paff när dom ringde igår hihi. Ja jag har ju en webbutik som är intresserad och en butik här i närheten så ja jag får snart köpa en maskin hihi! Tacka hoppas nu bara att man får jobbet också då har man ju allt sen! Huset kommer efter hihih. tack ja var i stort behov av att tvätta alla rutor,som du vet så blir det så skitigt när man bor så nära trafiken! Skylten hihih ja jag behöver ju inte skriva mera hihi. DU VET!! Mauds skyltar är åhh så underbara!!! Lyktor kan man har hur många som helst! Vill nu har lite lingon ris mm att pynta med så ja skogen nästa kanske??? Hoppas du mår bra?? Här har jag tvättstuga IGEN och hihi allt annat! Lite små stressigt Vi hörs mera kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt