fredag 25 september 2009

Mitt kök, annanaspaj och inredningsbutik

God morgon alla goa vänner. Här är det mulet och
blåser en del, få se om solen vill titta fram någonting idag. I onsdags skrev jag att jag skulle till skogen och plocka svamp...ja jag var där och snubblade omkring bland kvistar och tuvor och hittade 3 stackare, var egentligen inte värt besväret att få ont efter skogsturen, men är bättre nu. Får vänta med skogspromenader tills jag är helt bra. Nu när hösten är här, så blir jag sugen på att sy nya gardiner till köket, men det går åt en hel del tyg. Har burspråksfönster och yttrligare ett fönster över diskbänken, så det blir en del. Tycker även att panelgardiner är så snyggt men det är svårt när man har burspråk...har även det i vardagsrumsfönstret. Får åka till Heby textil som har jättemycke tyger eller till Linneskåpet i Sala och se om man hittar något gardintyg som man faller för.



Igår hade jag mina goa svärföräldrar här på middag. Bjöd på fläskfilé med viltsås, potatis och sallad. Viltsåsen gjorde jag av gräddbrunsås, finhackad stekt lök, krossade enbär ca 7 st, timjan, lingonsylt samt gräddfil. Såsen hällde jag över de stekta filébitarna. Underbart gott. Gjorde även denna annanaspaj som jag fick recept av min dotter Therése.

Pajdeg: 150 gr smör, 3 dl mjöl, 1 dl socker, 2 tsk bakpulver

Fyllning: 2 dl cream fresh, 1 dl socker, 2 tsk vaniljsocker, 1 ägg, 2 burkar krossade annanas

Ställ in pajen i ugnen i 200 grader ca 40-50 min

Pajen serveras med vaniljvisp, grädde eller glass



Eftersom det är höst och det är mysig att börja tända en massa ljus och få en mysig stämmning så har jag tagit fram tre olika sortert ljuslyktor från syster lycklig som jag tycker är fina.


Vacker silverfärgad ljusstake med plats för ett vanligt ljus från danska Krasilnikoff.

Mått: 11,5 cm hög och 16 cm i diametern.
Pris: 139,-


Fantastisk trearmad ljusstake i matt zink från danska Krasilnikoff.

Höjd ca 24 cm, bredd ca 22 cm
Pris: 299,-



Vacker ljuslykta i rosaskimmrande fattigmanssilver från danska Miss Étoile.

Mått: 20 cm hög x 14 cm i diametern.
Pris: 229,-


Vill nu önska er alla goa vänner en trevlig helg!





18 kommentarer:

  1. Hej! Åh så fint kök och du bordet och stolarna skulle passa hemma hos mig! hihih Pajen mums och vad fina saker du visar! allt väl? ska till tvättstugan nu! usch. kram

    SvaraRadera
  2. Hej
    Oj så trevligt ni haft det och så god mat och paj ni ätit, det är ju familjen som betyder mest av allt, och så ska det ju vara, sen är det roligt med goda vänner.
    Nu vill jag bara önska dig en riktigt härlig helg.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  3. Hallojs !vad fina saker du visar.Vad god mat du har gjort pajen har jag recept på och den är ju bara super.Ha en underbar och mysig helg vännen Varmaste kramizen *****RITA****.

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt kök ni har, massa ljus som strömmar in, och så fint med burspråk!
    Jag ska också till att sy gardiner, gruvar mej!
    Ananaspajen brukar jag också göra, visst är den sagolikt god!
    Ha en mysig helg!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  5. Hallojsan!
    Tack för din goa kommentar!
    Vilken härlig mat du bjuder, låter så gott! Ananaspaj har jag gjort flera gånger och det är ju mumma!
    Vilket kök du har...stort å fint! Kan tänka det går åt tyg till dom fönstren, men vackert är det...gillar burspråk!
    Dom ljusstakarna är så fina, gillar verkligen den trearmade i zink...har ju otroligt många redan, alldeles för många...men den skulle jag lätt kunna klämma in, hihi...

    Ha en underbar helg vännen! Goa kramen!

    SvaraRadera
  6. oj där ligger vårt kök i lä må jag säga .Så otroligt ljust och rymmligt .Blir hungrig av dina bildr ,pajen ska jag göra i morgon
    Ang madonnan så finns det olika storlekar , lovar att de är jättefina både ståendes och de som hänger på väggen .otroligt billiga med .
    Men håller med dig att köpa från nätet eller en katalog är svårt .man vill se dem i verkligheten

    Kram Ewa

    SvaraRadera
  7. Har tänt en brasa här precis....smattrar och knäpper...känner värmen mot min kind....så härligt...det är fredag också....åh vad allt är härligt..ja riktigt toppen.
    Det är kul att byta gardiner...men vad jag tycker det är trist...gillar inte att sy raka längder....hinner ju somna innan man kommit fram..
    Gjorde just panelgardiner till sovrummet...jisses så långtråkigt det var....rätt som det är så tar undertråden slut...det är nog det tristaste...
    Gillar ju att sy...men gardiner...inte min favvo...
    Annanas pajen där mmmmmm...så sötsugen jag blev..
    Ha en underbar helg Britt
    kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  8. Gokväll i stugan!

    Vill bara önska dig en skön och vilosam helg!
    Kram

    Maud

    SvaraRadera
  9. så fint kök du har
    vilka fina saker du visar .
    ha en trevlig helg
    kramiz

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Härligt kök du har och maten lät riktigt god...
    Kronan var vacker...
    Jag har kommit igång med kläderna och självklart kan vi fixa lite "postorder".Har du katalog? Jag kan skicka dej den annars... skriv till mej på min mejl
    maud_c@hotmail.com
    Ha det gott! Kram Maud

    SvaraRadera
  11. Hejsan, den där menyn gjorde att det vattnades i munnen på mig...håller precis på att laga mat och väntar på att det ska bli klart...är i vattenhålet..så skönt och ikväll blir det ljus, brasa och tv...så sköt att ladda batterierna, ha det gott, kram

    SvaraRadera
  12. Fina bilder och pajen ser jätte god ut.
    Hanna

    SvaraRadera
  13. Hej

    jag gjorde pajen igår Lördag .men tog dinkelmjöl istället .så underbart god en var .
    Kram Ewa

    SvaraRadera
  14. Så stora fina fönster du har i köket, härligt och följa årstiderna genom dom rutorna. Jag tycker du har fina gardiner, fast det är alltid kul och byta ibland. Jag är just nu på jakt efter vit sammet. Den pajen låter jättegod, jag skriver ner alla bra recept från bloggar och spar i en pärm. Dina ljusstake och lyktorna är superfina, vilken härlig färg på den sista.
    Ha nu en skön söndag
    Kramisar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  15. Hej, bättre lycka med svampplockningen nästa gång. Vilken god middag du bjöd på, låter härligt! Fina saker!
    Ha en bra dag!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  16. Så fint du har i ditt kök! Härligt med så stora fina fönster! Maten låter smaskens, för att inte tala om ananaspajen! Blev nästan lite hungrig nu. Ha en fortsatt trevig kväll!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  17. Hej vännen!!!
    Oj, vilket underbart kök du har!! Det är annat än mitt lilla trånga.. fniss...
    Vilka fina bilder du lägger ut. Jag älskar ljus.. jag tänder ca 40 ljus varje kväll...fniss... nja inte varje kväll kanske, men ofta. Jag brukar kallas "ljusets ängel" =)
    Hoppas du mår bra & att du får en helt underbar vecka!
    Tack för att jag får läsa & ta del av ditt liv... betyder massor!
    Namaste Tina

    SvaraRadera
  18. Promenader över stock och sten kanske är för tidigt efter din operation - tag det lugnt - det kommer ett nytt svampår.
    Om du inte hittar någta gardiner i Linneskåpet skulle det vara konstigt. Jag har verkligen fått fin service där med mina gardinproblem. Jobbigt och dyrt med stora fönster, men härligt med mycket ljus.
    Du visar fina ljusstakar och visst blir man lite hagalen när man ser alla nya idéer. Men vad gör man när skåpen är fulla? Tur att jag kan köpa presenter. (händer ibland till mig själv).
    Vilken fin badrumsbelysning du har - romantiskt.
    Nu ska jag mysa isäng med Einhorns
    tankar om visdom, vet inte om jag blir visare, men boken är intressant.
    Kram och gonatt - kanske gomorron för dig.
    Viola

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt