onsdag 11 mars 2009

GI-recept Fyruddens favoritmusli


Här kommer min favoritmusli som jag hittade på GI viktkoll när jag var medlem där. Många färdiga musliflingor som finns i affärerna innehåller för mycket socker. Då är det bättre att laga sin egen variant, och detta recept kan man lägga till egna ingredienser som man tycker om. Själv tycker jag att den är perfekt som den är.


Till ca 1 liter musli behver du:

1 dl linfrö
2 dl solroskärnor
2 dl hackade nötter
3 dl rågflingor
2 dl vetekli
2 dl vetegroddar
12 torkade aprikoser
3 msk vatten
1/2 dl rapsolja

Så här gör du:

1.Värm ugnen till 200 gr. Lägg solroskärnor, rågflingor, vetekli, vetegroddar, linfrå i en skål. Hacka nötterna grovt och lägg till i skålen.

2. Blanda vatten och olja och droppa över blandningen. Krama röran lite lätt med fingrarna. Smörj en längpanna. Bred ut blandningen i långpannan. Rosta i ugnen i 15 min. Rör om då och då.

3. Låt muslin kallna. Hacka aprikoserna och blanda ner. Förvara i burk med lock i rumstemperatur.


Inlägg fr 2009-01-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt