onsdag 11 mars 2009

Sigrid Kahle-Jag valde mitt liv


En väldigt intressant bok som jag håller på att läsa just nu är: Jag valde mitt liv, med författaren Sigrid Kahle. Denna bok fick jag av Sigrid med en signering till mig från hedersupplänningen Sigrid Kahle Uppsala 16 december 2008. Sigrid fick hederutmärkelsen Årets Upplänning 2008.


Boken handlar om Sigrid Kahles memoarer som är ett reportage om vår tids stora frågor samtidigt som de är en osminkad berättelse om hur en ung kvinna växer upp och bryter sig loss. Född 1928 som dotter till orientalisten H S Nyberg växte hon upp som ett av fem syskon i professorshemmet i Uppsala. Hennes skoltid skuggades av kriget, ett krig som för svenskarna ändå var så långt borta. Men Sigrid kom att länka sitt öde till tyskarna genom sitt giftemål med John Kahle, flykting undan nazisterna, som återvände för att bli diplomat för det nya demokratiska Västtyskland. Som rapportör från detta Västtyskland, som brottas med sin skuld och sin nutidshistora, blir Sigrid Kahle så småningom ett namn för svenska läsare.
Jag försöker läsa några sidor varje dag, (boken är på 755 sidor så det tar ett tag). Skall på tisdag träffa Sigrid igen, det är ett intressant möte varje gång.


Inlägg fr 2009-01-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt