fredag 22 maj 2009

Fredag och ut på inköpsrunda.....

God morron alla goa vänner. Hoppas ni hade en fin dag igår, här var det soligt största delen av dagen förrutom en del stackmoln, blev bättre än jag trodde från början. Blev så pass bra så det blev grillning på kvällen, entrecote, klyftpotatis och rödvinssås och sallad, och ett gott rödvin till, inte helt fel.

Jag är bara tvungen att visa min vackra blåfärgade saint paula, som blommar och blommar hela tiden, har delat på dem flera gånger eftersom de blir så stora. De trivs tydligen i detta fönster.

Idag ska vi åka in till Uppsala och handla konfirmationspresent och födelsedagsprent till tjejen.
Ska även handla maten klar så man inte behöver stressa med den i morgon, för då är det bara städningen kvar. Tänkte även duka och göra allt klart på lördag kväll, eftersom vi skall vara i kyrkan redan kl 11 och sedan kommer alla gäster med hem. Funderar att snitta ner 10 rosor till bara knoppen i små glasskålar med ett blad för borddekorationen, tror det blir snyggt. Kommer att fota så ni få se senare. Hoppas bara att det blir så pass bra väder att man kan sitta ute på altan, men man kan väl inte styra vädrets makter, och det är väl tur det, för hur skullle det se ut om alla kunde det och tyckte olika.

Här kommer bilderna på bakningen från igår. Här är havrekakor som jag bakat i långpanna och när den var klar så täckte jag den med smät choklad som fick stelna. Man kan även ta nougat, har gjort det ibland. Väldig enkel att baka och blir många bitar av den. Recept på den lägger jag ut efter helgen, hinner inte nu, kanske blir morsdagsgott.......


Här gjorde jag en kaka på grundreceptet sockerkaka . Bakade den i en långpanna som jag smörade och ströade med kokos. Gjorde 2 satser sockerkakssmet och hällde i, tillsatte sedan svartavinbär som täckte kakan (går bra med vilka bär man vill) och slutligen så ströade jag över lite pärlsocker över kaka innan jag gräddade den. Blev jättegod, var tvungen att provsmaka. Även den väldig enkel att göra och det blir många bitar.

Ha nu en skön fredag så hörs vi snart igen. Var rädda om er...





6 kommentarer:

  1. mm så gott med hembakat så fin paula du har
    ha en bra helg
    kramiz

    SvaraRadera
  2. Wow så gott det ser ut:)
    Och vilken fin saint paula!!
    Ha en fin dag idag, goa du
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  3. Jätte fin blommo härlig färg!
    Gud vad du bakar och står i.När jag tog konfermationern för några årsen så gjorde jag jäte fina silver fat med tropiscbricka med massa olika fruktar,grönsaker o olika kött och massa gått.Sedan hembakt bröd som man bara klickar ut på pappret.Det är bra ha när det är mycket folk.
    Nu kan jag knappt baka längre har glömmt allt hur man gör.Allt blir bara deg nu :(
    Men när man bodde hemma fick man altid lite tips av mamma fast hon kan inte heller baka längre.Vet inte vad som hände med oss.haha :S hade bra kramar lycka till i helegn.

    SvaraRadera
  4. Hej Britt! :o)

    Jätteskoj att du är nöjd! :o) Jag har kvar tre påsar. Med lite blandat innehåll. Vill du ha 10 st i varje påse så går det bra att ordna. Du kan ju kika på bilderna i inlägget där jag hade lagt ut bilder på varje påse. Behöver du mer än jag har färdigt just nu så har jag lite material kvar så att jag kan knåpa ihop ytterligare några fler.

    Hör bara av dej till min mail ifall du är intresserad :o)

    Ha det gott och tusen tack goa du :o)

    Monika

    SvaraRadera
  5. Vilken fin st.paula du har. Och vilka smarriga kakor!
    Ha det bra
    Kram/Åsa

    SvaraRadera
  6. Hejsan.
    Min svärmor opererade båda sina knän(vid olika tillfällen förstås). Hon rörde inte riktigt på sig så bra som sjukgymnasten ville och då så blev det lite stelare än om hon skulle ha tränat som sjukgymnasten sa, och det är nog säkert inte lätt när det tar ont, men jag tror att det är avgörande för resultatet.
    Dock så är du ung jämfört med min svärmor, så du har mycket goda förutsättningar.
    Lycka till då.Och lycka till med konfirmationen.
    Kram Zara.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt