måndag 27 april 2009

Nya perénner.........

Har nu kommit hem från Uppsala efter fler timmar än ja hade tänkt mig, men så är det ju alltid....om inte annat så gör sig knäna till känna nu, så någon träning idag lär det inte bli....tar nya tag i morron.......har ju i och för sig promenerat mellan alla växter som jag köpte. Har man stor tomt och många rabatter så blir det alltid nya växter varje år fast........när sommaren är slut så tänker man......nästa år behövs inget, men när vintern har varit framme och våren kommer då ser man vad vintern har ställt till med............

Var även och lämnade vinrött tyg till en bekant som har lovat att väva en julmatta till köket som jag ska ha under köksbordet. Det är samma tyg som jag har i mina julgardiner. Hon kommer då att väva i färgerna vinrött, olika nyanser grått ev även lite vitt....till vintern får jag beställa sommarmattor....
Dessa ljuvliga växter och kruka blev dagens inköp........det blev: Klätterros Sympathie som blir mörk sammetsröd, en kryddväxt-pepparmynta, en lila Axveronika, en rosa Jungfrunäva, en karminröd blodnäva, en rosa spansk näva, en lila bollviva, en röd solhatt, en vit storklocka, en vit stockros, en röd vallmo och slutligen en lila praktriddarsporre. Jag det blev ju en blomsterkruka och en grön fjäril också ........fjärilen tänkte jag sätta i rabatten vid dammen som prydnad bland växterna......

Har inte haft tidigare några nävor, men ofta pratar trädgårdsmästare om nävor så jag tänkte testa några sådana......så nu är det bara att vänta till sambon kommer hem och han får börja plantera eftersom han kan stå på knä..............det är väl bra teamwork.........jag köper och han planterar där jag säger att de skall vara.............har ej protesterat hitills..............det är väl bara att lägga in lite extra charm ............så skall det gå bra.

Ha en fortsatt trevlig eftermiddag.




9 kommentarer:

  1. Hej! Tack jag älskar skor också! hihi. Jag var precis inne här och läste! hihii. Fina växter du har köpt. Det kommer mera skyltar i Marias webbutik och om jag inte minns helt fel så har hon även beställt ordet Home och en massa andra typ välkommen mm, i vitt och svart. SÅ klicka på länken till butiken och håll utkik annars meddelar jag dig när den kommer in?? Hhaha nu gör jag ju verkligen reklam för henne här FÖRLÅT! det var inte min mening. Ha en bra dag! Kram Christa

    SvaraRadera
  2. Vad bra att det gick bra.Vad fina växter och kruka di har handlat.Ja du har nog fått din träning idag.Ha en mysig måndag kramiz ¨~~~~RITA~~~~.

    SvaraRadera
  3. Hahha så bra! Varsågod! Kram Christa

    SvaraRadera
  4. Mycke fint du hittade, och det blir bara finare och finare i din trädgård. Här har vi i allafall tvättat balkongen, och där ska jag sätta lite kryddväxter har jag bestämt. Blir så inspirerad av alla blommiga bloggare.
    Ha en go kväll
    Bibban

    SvaraRadera
  5. Hej Du!

    Härliga blommor du har hittat. Visst är det härligt med perenner som kommer år efter år. praktiskt för en som inte är så bra med att plantera... (Pratar om mig själv) Du är säkert bra på trädgår. När men ser på bilderna så är den fantastisk. Ville bara önska dig en bra kväll och ha en fortsatt bra vecka.
    Goa kramar Ina

    SvaraRadera
  6. Så underbara bilder.
    Tack för titten!
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Så fina blommor du köpt, skulle vilja ha allihop. Vi har ganska liten tomt, hade jag haft större skulle jag nog haft alla blommor som finns nästan. Stockrosor och riddarsporre har jag, och nävor ska jag köpa. Jag är inte så kunnig som jag skulle vilja vara när det gäller blommor.
    Ha en fin vecka.
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Det lär bli vackert med alla dessa perenner, ser det är dags att fixa här i trädgåden också, det blev iaf en premiärtur med kliparen igår, nu är det landen kvar att fixa, rensa och
    köpa in lite nya vackra blomster att plantera. Får ta och tjuvkika lite på dina vackra trädgårdsbilder så får jag nog inspiration och tips om härliga trädgårdsland.
    Önskar die en härlig dag!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej! Vad glad jag är att du lämnade ett litet spår hos mig.
    Vilken mysig blogg du har. Vilket hus och trädgård! Precis som jag skulle vilja ha ;) Jättefint.
    Härligt när man kan börja plantera lite vårblommor!
    Ha en bra dag!
    Kram ingela

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt