onsdag 25 mars 2009

Tekakor.....

Testade ett nytt recept på tekakor som jag också hittade i Tidningen Matmagasinet. Bytte bara ut vanliga havregryn mot fiberhavregryn. Jag lovar att de vart supergoda......Så här kommer receptet. OBS! jag struntade i penslingen och havregrynen. Gick bra ändå.

Till 30 st behövs:
1 l mjölk
8 dl fiberhavregryn el vanliga havregryn
175 gr matfett
75 gr jäst
1 tsk salt
1/2 dl honung
ca 18 dl vetemjöl
PENSLING
vatten
havregryn

Värm mjölken tills den nästan kokar (ca 75 gr) och häll den över havregrynen. Skär matfett i bitar och lägg i. Låt svälla 1 timme.
Smula i jästen och tillsätt salt, honung och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen väl och låt jäsa övertäckt i 30 min.
Ta upp degen och dela i 30 bitar. Rulla bullar och kavla ut till tekakor. Lägg på plåt med bakpapper, nagga dem med en gaffel och jäs i 30 min.
Pensla med vatten och strö på havregryn. Grädda i 225 gr i 15 min.

1 kommentar:

  1. Hejsan Britt,
    Nu har jag lagt dig i min blogglista, ser gott ut dina tekakor,själv är jag inte glad för att baka men bakar allt mitt matbröd själva...ja i bakmaskin,
    Soliga hälsningar
    Sanne

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det är alltid lika roligt att få gamla som nya vänners kommentarer.
Kram Britt